- att lärarna behöver planera sin lektioner utifrån att gynna så många elever som möjligt, t ex genom att använda bild, färg, form & rörelse
- betydelsen av att lärarna gör iordning lektionsunderlag att dela ut FÖRE lektionen
- betydelsen av att fundera över typsnitt, radavstånd och styckesindelning och inte bara storlek på text för att underlätta läsande för vissa individer
- hjälp till självhjälp - ge eleven tilräckligt många exempel på verktyg så att han/hon har flera att välja på - både för att få variation och att kunna stödja sig själv på bästa sätt
- mind-map-verktyg är en bra idé att låta eleverna pröva - ifall de har möjlighet att ladda ner sådan programmvara själva. Annars har man ett IKT-administrativt problem på sin skola!
- spellright och talyntes är program som många elever kan vara gynnade av. frågan är hur man löser det rättightesmässigt i sin kommun. det krävs ju licenser...
tisdag 16 april 2013
Delmom. 2: Bloggupgift 3
Exempel på stöd som nämnts i detta avsnitt jag tycker är mest intressanta:
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar