tisdag 16 april 2013

Delmom. 2: Bloggupgift 3

Exempel på stöd som nämnts i detta avsnitt jag tycker är mest intressanta:
  • att lärarna behöver planera sin lektioner utifrån att gynna så många elever som möjligt, t  ex genom att använda bild, färg, form & rörelse
  • betydelsen av att lärarna gör iordning lektionsunderlag att dela ut FÖRE lektionen
  • betydelsen av att fundera över typsnitt, radavstånd och styckesindelning och inte bara storlek på text för att underlätta läsande för vissa individer
  • hjälp till självhjälp - ge eleven tilräckligt många exempel på verktyg så att han/hon har flera att välja på - både för att få variation och att kunna stödja sig själv på bästa sätt
  • mind-map-verktyg är en bra idé att låta eleverna pröva - ifall de har möjlighet att ladda ner sådan programmvara själva. Annars har man ett IKT-administrativt problem på sin skola!
  • spellright och talyntes är program som många elever kan vara gynnade av. frågan är hur man löser det rättightesmässigt i sin kommun. det krävs ju licenser...
Dessa förslag är inte nyheter för mig - men det gäller ju att verkligen använda dem också, för att de ska kunna fungera som verktyg. Jag tror att många av de elever jag träffar på inte använder de program de fått och inte får så mycket stöd av lärarna som de skulle behöva. Hur förändrar vi det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar